Menu
Sluiten

Maakplaatsen: leren door te doen

 

 

Aan de slag met cultuureducatie? Dat kan in de maakplaats op school en de maakplaats op locatie!

Maakplaats op school

De maakplaats op school, de naam zegt het al, geeft je school de mogelijkheid om op de eigen school, met de kinderen, aan de slag te gaan met cultuureducatie. Als leerkracht leer je in een maakplaats door te doen!

 

Maakplaats op locatie 

In de maakplaatsen op locatie komen leerkrachten en kunstvakdocenten uit verschillende regio’s samen op locatie, om te experimenteren met ontwikkeling van cultuureducatie. Hieraan werken we al in De Molkfabryk in Burgum.

 


Maakplaatstrajecten

KEK Maakplaats: Werken met het Onderzoekboek
Een Groots Onderzoek naar een mooiere wereld

Ken je het Onderzoekboek van KEK? Dat is een klein groen boekje, waarin leerlingen met een bijpassend werkblad hun eigen antwoorden op prangende vragen verzamelen en vormgeven. Het Onderzoekboek komt vol te staan met wat de kinderen waarnemen, voelen, dromen, denken en verzinnen. Het stimuleert tot onderzoeken en reflecteren. Ze zijn dan onderzoeker met een missie: met het onderzoekboek werken ze mee aan een Groots Onderzoek naar een mooiere wereld. Het boek is geen eindproduct, maar de start van een proces. Een manier van werken.

Kijk ook op onze speciale Onderzoekboek-pagina.


KEK Maakplaats: Pearels fan ús doarp
Methodeloos maar met alle vakken op speurtocht in de omgeving

Heb je al eens lesgegeven in, met en over de directe omgeving van de leerlingen? Wat dacht je van een methodeloze cultuurweek met kunstenaars? Onderzoekend en ontdekkend leren met omgevingsonderwijs, taal en meertaligheid vanuit het creatief proces. Je kunt natuurlijk je eigen accenten leggen!


KEK Maakplaats: Spot On
De onzichtbare verbinding met de omgeving zichtbaar

Welk gevoel hebben de leerlingen bij hun omgeving? Hoe zien zij hun eigen omgeving? Samen met een kunstenaar en de leerkracht onderzoeken de leerlingen de omgeving. Dat kan door vakoverstijgend te kijken, vanuit biologie, aardrijkskunde, erfgoed, watertechnologie, Fryske taal, burgerschap, cultuur. Dit gaan we vertalen naar een kunstwerk.


KEK Maakplaats: Ferhalefjoer
Door verhalen te vertellen leer je hoe het leven werkt

Samen met een kunstenaar, theaterdocent, museumeducator, schrijver, dichter, tekenaar, dansdocent, muzikant, media-artiest of ……. ga je op school aan de slag met het vertellen van verhalen. Dat kan in verhaalvorm, maar het kan ook een expositie van leerlingenwerk zijn, of een toneelstuk. Pak een moment om gezellig in een kring of rond het haardvuur een verhaal te delen. Dit kan op school, maar ook bijvoorbeeld bij het bejaardenhuis om de hoek.


KEK Maakplaats: De verhaaldraad
Verbeelden met de Rode Draad

Elk verhaal heeft een opbouw van begin- midden- en eindfase, ook wel de Rode Draad genoemd. Elke fase bestaat uit scènes die je kunt verzinnen, schrijven en verbeelden. Verbeelden helpt om een verhaal te volgen en te begrijpen. Aan de Rode Draad hang je voorwerpen die de verschillende fases illustreren, en die ook weer voor inspiratie zorgen: nieuwe verhalen.


KEK Maakplaats: Wat verdient een podium?
Kunst, filosofie en meertaligheid

In Wat verdient een podium? onderzoeken kinderen een onderwerp, een plek, een verhaal, spreuken, beelden, gebouwen, personen uit de directe omgeving door te spelen/bewegen/ maken en te filosoferen. Keuzes van het onderwerp of thema kunnen vooraf worden bepaald, meer open vanuit een context met de kinderen worden bedacht of helemaal vrij vanuit kinderen worden gezocht. Tijdens de lessen maken de kinderen steeds een keuze wat ze graag in de spotlight willen zetten, wat in hun ogen een podium verdient en vooral ook waarom.  Tijdens het project is aandacht voor het verbeelden en voor talen en wordt gebruik gemaakt van het Fries in de meertalige context.


KEK Maakplaats: Volksverhalen
Het beste van vroeger in vertellingen van nu

Samen met je leerlingen op zoek naar verhalen van vroeger, van familie, van dorp, streek of stad, als het maar overleveringen zijn. Verken boeken, doe interviews, kijk op databanken, en ontdek de dingen die je nooit zal, wil en zou moeten vergeten. Maar soms klinken ze wat stoffig. Zou je die ook op een andere manier kunnen hervertellen, zodat het weer gaat leven en ze weer betekenis krijgen in jouw ‘mienskip’?

Contactpersonen
Anne GraswinckelAdviseur innovatie cultuureducatie
Daniëlle van PeerCultuurverbinder regio Súdwest-Fryslân