Menu
Sluiten

Cursus: Van product naar proces, maar hoe dan?

“Als alle kinderen dezelfde kip moeten knippen, kunnen ze hun ei niet kwijt.” (Marcel van Herpen)

 

Eigenaarschap in het creatief proces is een speerpunt van KEK. Wij leerden heel veel van Karin Kotte. Zij is expert op het gebied van procesgerichte didactiek. Ze leert je alle tips en trucs om van productgericht naar procesgericht werken te komen. Hoe maak je een goede, rijke, procesgerichte opdracht die de leerlingen prikkelt en uitdaagt om zijn eigen verbeelding te gebruiken?

Door vanuit een proces te werken probeer je andere mogelijkheden, leer je autonoom denken, buiten het kader durven gaan en keuzes te maken: de manier waarop een kunstenaar of wetenschapper ook denkt. Het doorlopen van een proces is geen doel op zich. Het geeft betekenis aan de leerstof, betrokkenheid en eigenaarschap van leren. En het biedt een kader waarin ieders talenten op natuurlijke wijze zichtbaar worden.

Kernvragen

• Wanneer heeft een (creatief) proces kwaliteit?
• Hoe begeleid ik een creatief proces?
• Hoe formuleer ik een goede procesgerichte opdracht?
• Hoe begeleid ik het proces van de leerling met aandacht voor zijn/haar talent?
• Hoe kan ik aansluiten bij het curriculum van de school?

Lees meer over Karin Kotte op haar website.

Nadat je deze cursus hebt gevolgd nodigen we je graag uit voor een KEK-maaksessie (die op een ander moment plaatsvindt)!

Cursusinformatie

voor wie? Kunstvakdocenten en kunst-zzp'ers die zich hier in willen ontwikkelen
aantal cursusbijeenkomsten 1
datum en tijd 28 mei 2021, 10:00-11:30: wat is procesgerichte didactiek? 13:00-16:00 uur: atelier met de zes stappen van het proces.
locatie volgt/online
kosten geen, deelname is gratis!
Meld je hier aan voor de laatste plaatsen!