Menu
Sluiten

Bouwstenen: in de klas

Wij werken samen met jou en de leerlingen aan het verdiepen en vernieuwen van het curriculum met onderzoektrajecten (bouwstenen) in de klas! Ook gaan we graag met jou en je school in gesprek om in een langer traject te ontwerpen over hoe we verdiepend en vernieuwend op onderzoek kunnen uitgaan. Vraag de cultuurverbinder naar de mogelijkheden! Je vindt de cultuurverbinder in jouw regio onder aan deze pagina.

KEK Bouwsteen: Werken met het Onderzoekboek
Een Groots Onderzoek naar een mooiere wereld

Ken je het Onderzoekboek van KEK? Dat is een klein groen boekje, waarin leerlingen met een bijpassend werkblad hun eigen antwoorden op prangende vragen verzamelen en vormgeven. Het Onderzoekboek komt vol te staan met wat de kinderen waarnemen, voelen, dromen, denken en verzinnen. Het stimuleert tot onderzoeken en reflecteren. Ze zijn dan onderzoeker met een missie: met het onderzoekboek werken ze mee aan een Groots Onderzoek naar een mooiere wereld. Het boek is geen eindproduct, maar de start van een proces. Een manier van werken.


KEK Bouwsteen: Pearels fan ús doarp
Methodeloos maar met alle vakken op speurtocht in de omgeving

Heb je al eens lesgegeven in, met en over de directe omgeving van de leerlingen? Wat dacht je van een methodeloze cultuurweek met kunstenaars? Onderzoekend en ontdekkend leren met omgevingsonderwijs, taal en meertaligheid vanuit het creatief proces. Je kunt natuurlijk je eigen accenten leggen!


KEK Bouwsteen: Spot On
De onzichtbare verbinding met de omgeving zichtbaar

Welk gevoel hebben de leerlingen bij hun omgeving? Hoe zien zij hun eigen omgeving? Samen met een kunstenaar en de leerkracht onderzoeken de leerlingen de omgeving. Dat kan door vakoverstijgend te kijken, vanuit biologie, aardrijkskunde, erfgoed, watertechnologie, Fryske taal, burgerschap, cultuur. Dit gaan we vertalen naar een kunstwerk.


KEK Bouwsteen: Ferhalefjoer
Door verhalen te vertellen leer je hoe het leven werkt

Samen met een kunstenaar, theaterdocent, museumeducator, schrijver, dichter, tekenaar, dansdocent, muzikant, media-artiest of ……. ga je op school aan de slag met het vertellen van verhalen. Dat kan in verhaalvorm, maar het kan ook een expositie van leerlingenwerk zijn, of een toneelstuk. Pak een moment om gezellig in een kring of rond het haardvuur een verhaal te delen. Dit kan op school, maar ook bijvoorbeeld bij het bejaardenhuis om de hoek.


KEK Bouwsteen: De verhaaldraad
Verbeelden met de Rode Draad

Elk verhaal heeft een opbouw van begin- midden- en eindfase, ook wel de Rode Draad genoemd. Elke fase bestaat uit scènes die je kunt verzinnen, schrijven en verbeelden. Verbeelden helpt om een verhaal te volgen en te begrijpen. Aan de Rode Draad hang je voorwerpen die de verschillende fases illustreren, en die ook weer voor inspiratie zorgen: nieuwe verhalen.


KEK Bouwsteen: Wat verdient een podium?
Kunst, filosofie en meertaligheid

In Wat verdient een podium? onderzoeken kinderen een onderwerp, een plek, een verhaal, spreuken, beelden, gebouwen, personen uit de directe omgeving door te spelen/ bewegen/ maken en te filosoferen. Keuzes van het onderwerp of thema kunnen vooraf worden bepaald, meer open vanuit een context met de kinderen worden bedacht of helemaal vrij vanuit kinderen worden gezocht. Tijdens de lessen maken de kinderen steeds een keuze wat ze graag in de spotlight willen zetten, wat in hun ogen een podium verdient en vooral ook waarom.  Tijdens het project is aandacht voor het verbeelden en voor talen en wordt gebruik gemaakt van het Fries in de meertalige context.


KEK Bouwsteen: Volksverhalen
Het beste van vroeger in vertellingen van nu

Samen met je leerlingen op zoek naar verhalen van vroeger, van familie, van dorp, streek of stad, als het maar overleveringen zijn. Verken boeken, doe interviews, kijk op databanken, en ontdek de dingen die je nooit zal, wil en zou moeten vergeten. Maar soms klinken ze wat stoffig. Zou je die ook op een andere manier kunnen hervertellen, zodat het weer gaat leven en ze weer betekenis krijgen in jouw ‘mienskip’?


Contactpersonen
Daniëlle van PeerCultuurverbinder regio Súdwest-Fryslân
Eva EggensCultuurverbinder regio's De Fryske Marren en Heerenveen
Froukje GeertsCultuurverbinder regio's Waadhoeke, Harlingen en Smallingerland
Inger van TilCultuurverbinder regio Noardeast-Fryslân
Wessel SpijkermanCultuurverbinder regio's Dantumadeel, Achtkarspelen, Tytsjerksteradiel, Weststellingwerf, Ooststellingwerf, Opsterland